ביום של הפצצה

אנשים רבים וטובים קישרו היום לסקר שהתפרסם במוסף סוף השבוע של ישראל היום, בו נשאלו אזרחים (יהודים דוברי עברית, כן?) על איום הגרעין האיראני, סקר שתוצאותיו התפרסמו בגרף המגוחך הזה:image

יוסי לוי כבר התייחס לבעיה הראשית, הבולטת, הקיצונית והבלתי סבירה של הגרף הזה – העובדה שיש פער עצום בין המספרים לבין הייצוג הגרפי שלהם. ההטיה כאן כל כך בוטה, שיוסי כבר מחכה להתנצלות של מחלקת הגרפיקה שתתפרסם ביום ראשון, ואנשים אחרים צופים שדווקא הגרף כאן נכון, והנתונים המובאים הם המוטעים – פשוט בגלל שטעות כזו גסה, אפילו עם הרקורד האינפוגרפי של ישראל היום, הוא לא סביר בעליל. אי לכך, אין לי שום כוונה להתייחס לחלק הזה של הסקר, ואתמקד בשני אלמנטים אחרים שצרמו לי בעמוד הזה.

הראשון הוא ניסוח השאלה. דובי כבר כתב כאן על כמה קל להטות סקרים, והשאלה שמופיעה בכותרת – אם היא אכן השאלה שהוצגה לנסקרים, היא דוגמא טובה לכך. נתחיל מההנחה המובלעת בשאלה – איראן עובדת על פיתוח נשק גרעיני. היא פשוט קיימת שם כאמת בלתי מעורערת. והנסקרים לא נשאלים על ההשלכות, לדעתם, של “נקיטת צעדים” (איזה צעדים?), אלא מוכוונים לשאלת כן/לא מצומצמת: ימנע נשק גרעיני או לא?

ואם לא ברור מה האג’נדה של הסקר הזה, בא העורך והנחה לגרפיקאי לשלב תמונה שתבהיר את הנושא. תמונה אפוקליפטית של פטריה אטומית, שמשחקת על הפחדים הקמאיים של כולנו. בהנתן התמונה הזו, אפשר היה לנסח את השאלה גם כך: “האם נקיטת צעדים על ידי מדינות המערב תציל את ישראל מחורבן וודאי, או שתכשל במאמציה?”.

מכאן יוצא המסקנה הסופית של העמוד הזה, המסקנה שעוברת באופן אוטומטי אבל תמיד כיף לפרק כדי לראות איך היא נבנית. איראן גרעינית = חורבן. התערבות מערבית = מניעת חורבן. לכן, יש לעודד תקיפה של איראן. מש”ל.

6 תגובות בנושא “ביום של הפצצה

  1. קצת ברור מאליו, הטקסט כאן. אבל טוב שמישהו כותב את זה לטובת ההדיוטות. כל העיתונות הינה מניפולציה אחת גדולה. (ע"ע כתבות ב-ONE, כתובות בדבקה, מאמרי מערכת ב-"הארץ" או ב"ישראל היום").

    • שי – עם מאמרי מערכת דווקא אין שום בעיה, כמו כל סוג של מאמר דעה. הוא באים למסור עמדה, עושים את זה בגלוי ולא מתיימרים לשום דבר אחר. הבעיה היא כשהמניפולציות האלה נכנסות לכתבות חדשותיות או לתצוגות של נתוני סקרים, סטטיסטיקה וכל מידע אחר שמציג את עצמו כעובדה.

  2. שתי נוקודות מאוד מעניינות נוספות:
    1. הפיצוץ שאנחנו רואים הוא ללא ספק של ניסוי אמריקאי. פסי העשן מצד ימין הם של רקטות שהאמריקאים ירו כדי למדוד את גובה הפטריה הגרעינית, בניסויים הגרעיניים שערכו בשנות החמישים המאוחרות. לכאורה היינו צריכים לשמוח לראות את התמונה הזאת- זה סה"כ רק ניסוי, האמריקאים הם בעלי בריתנו והרי טוב שלהם יש נשק כזה ובכלל הפצצה האטומית סייעה לסיים את מלחמת העולם השניה. ובכל זאת מדהים איך תמונת פטריה גרעינית מוחקת את ההיגיון ומעוררת בנו מייד פחד.
    2. אם נתעלם לרגע מכל האלמנטים הגרפיים, נגלה כי אין לסקר הזה כל משמעות. השאלה סתומה ו"העם" די חצוי בדעתו. אבל אם נשים לב לכך שכל הסקר מוצנע וכל תשומת הלב היא על הפטריה הגרעינית, נוסיף לכך את האג'נדה הפוליטית של העיתון אפשר מכאן לגזור את התשובה המתבקשת- העורך היה זקוק לתירוץ להמשיך את קמפיין ההפחדה האירני כדי להעלים את העובדה שהממשלה הנוכחית מתעלמת אפילו ממסקנות ועדת טרכטנברג ומתכוונת להעלות את המיסים העקיפים. עובדה שהוצנעה כ"כ טוב, עד שהיא אפילו לא מופיע בין דפי העיתון…

  3. לאחר שסבא"א פירסמה דו"ח בו היא מאשרת שאירן מפתחת נשק גרעיני, למה שבישראל היום לא יוכלו להציג זאת כעובדה?

    ולעצם העניין: נראה כמו טעות גרפית תמימה ולא ניסיון להטעייה מכוונת. אני לא חושב שהיה מישהו שקרא את העמוד הזה ולא שם לב לטעות.

    • לאחר שועדת חקירה של האו"ם קבעה כי בוצעו פשעי מלחמה במהלך עופרת יצוקה, למה העיתונות לא מתייחסת לזה כעובדה מוגמרת? ולעומת זאת, לדו"ח של סוכנות עצמאית צריך להתייחס כדברי ה' חיים?

  4. פינגבאק: שקרים, שקרים איומים, ואינפוגרפיקה « שפינוזה עובר דירה

סגור לתגובות.