כשהחזקת סרגל היא מעשה מהפכני

עדכון 26/07: התווסף גרף מתוקן, על פי הנתונים, בסוף הפוסט.

לא תכננתי לכתוב שוב פוסט על אינפוגרפיקה כל כך מהר אחרי ההרצאה שהעברתי ב-11:11, אבל ישראל היום סיפק היום דוגמה כל-כך קיצונית, שלא יכולתי להתאפק. ותודה לדפנה על ההפניה, וגם לעין השביעית על הניתוח הראשוני.

israel_hayom_fake_240711

 

כשראיתי את הגרף הזה, התחלתי להכנס לדכאון. לא בגלל שיש כאן גרף עם הטיה ברורה, עם אג’נדה, ועם נכונות להטעות, לשקר ולהסתיר מידע. לא, לזה אנחנו כבר רגילים, ואמורים לצפות לזה. מה שדיכא אותי זו הגסות שבה זה נעשה. חוסר התחכום. העליבות!

בהרצאה ב-11:11, ובבלוג הזה בעבר, ניסיתי להצביע על כמה הטיות ערמומיות שמסתתרות באינפוגרפיקה. משינוי בסיס מערכת הצירים ועד גרפים תלת-ממדיים שמבלבלים את העין. אבל בישראל היום החליטו ללכת על שקרים כל כך בוטים, שכל ילד עם סרגל יכול להראות את העיוות שלהם. בתמונה למטה הוספתי כמה קווים מנחים לניתוח הבולשיט. תלחצו על התמונה להגדלה, ואני אעבור על כמה מהם בפירוט:

israel_hayom_fake - annotated

 

1. במחצית השניה של 2010 הגיע ישראל היום לתפוצה של 37.4%. נתון ראוי ומעניין, אבל אם נמתח קו ישר מהנקודה הזו, נגלה שה-37.4% הזה עובר באמצע קו ה-40%. וזאת בהנחה, כמובן, שה-40% עובר באמצע המשבצת. או אולי בתחתיתה? או בראשה? לא ברור. ברור זה רע, כידוע.

2. אם לא די ש-37.4 שווה ל-40, מסתבר גם שהוא נמצא מעל התפוצה של ידיעות אחרונות ב-2007, בנקודת בה היא עמדה על ה-37.7%. 4, מסתבר, הוא גדול יותר מ-7, ע”פ ישראל היום. איפשהו באמצע התנגשות הקוים של שני העיתונים, אנחנו גם מגלים ש-35.2 גדול יותר מ-36.5, ואם נשאר רק בידיעות אחרונות, נראה ש-34.2 שווה ל-34.9.

3. בין תחילת 2009 לסופה ירדה התפוצה של ישראל היום ב-0.3%. כידוע, אין דרך לייצג ירידה של 0.3% על גרף שלא כוללת עליה. העליה היא בת 6 פיקסלים, ועל פי החישובים שלי (36 פיקסלים לבוקסה בת 5%) מייצגת עליה בת 0.83% בתפוצה.

4. זוכרים את סעיף #1, בו גילינו ש-37.7 שווה ל-40? ובכן, כאן אפשר לראות ש-6.4 קטן מ-5.  אלא אם כן המספרים של כל תיבה לא מתייחסים לאמצע שלה אלא לקו העליון שלה, ואז אנחנו מבינים ש-7.5 שווה ל-10. ושה-37.7 מקודם לא שווה ל-40, אלא הוא גדול ממנו משמעותית?

5. נחזור למעלה, ונגלה את הנתון הסופי, הראשי, המעניין, המובלט. הזה שמקבל בוקסה משלו, אבל משום מה בלי נקודה מפורשת על הגרף. וזה טוב שהוא לא, כי אחרית היינו מאבדים את שארית האמון שלנו באריתמטיקה בסיסית, ומגלים ש-39.3 שווה לכ-44, במתמטיקת אזור-הדמדומים הזו. ואם נוסיף את חישובי הפיקסלים, נגלה שהוא גבוה ב-36 פיקסלים מה-37.7 של ידיעות. כלומר 39.3 – 37.7 = 5.

אבל למה?

שחר מתודעה כוזבת לקח את הנתונים של TGI, כפי שפורסמו בגרף, ועשה את המעשה המתבקש להזין אותם לאקסל, על מנת לייצר גרף אמין יותר:

israel_hayom - real

 

והבעיה שיש לשחר עם הגרף הזה, ואני מסכים איתו לחלוטין, היא למה לעזאזל החליט מישהו שם בישראל היום שצריך לייפות את הגרף הזה באמצעות שקרים והטיות?

הגרף הזה מספר סיפור די חזק בזכות עצמו. הוא מראה עליה מרשימה של יותר מפי שלוש תוך שנים בודדות. הוא מראה את נקודת המהפך כשהעיתון עקף את ידיעות, המכהן בכיפה כבר שנים. הארץ ומעריב גם ככה נראים חבוטים ומובסים בתחתית הגרף. אז למה? למה לקחת הצלחה לגיטימית (גם אם לא נתייחס למהות הנתונים, כפי שעלה בתגובות), ולהפוך אותה להתרברבות פתטית?

ושאלה משפטית לסיום

ועלתה השאלה: מה מעמד האינפוגרפיקה בעת שימוע משפטי? האם יכולה רשות כלשהי לבוא לקנוס את ישראל היום על הצגת נתונים שקריים בפרסום? הרי המספרים ה-“אמיתיים” נמצאים שם, אבל הם מציגים נתונים סותרים מאשר הקווים (ולשם שינוי, מדובר על סותרים בעליל, לא מטעים או מוטים). האם זו עילה לתביעה על חוסר אמת בפרסום, או שתספיק התפתלות נוסח “אנחנו הצגנו את המספרים, זה לא אשמתנו אם מישהו הוטעה ע”י הגרפיקה”?

14 תגובות בנושא “כשהחזקת סרגל היא מעשה מהפכני

  1. ואני שוב אומר שזו פעם שנייה שהם עושים את זה בבוטות עם TGI:
     http://www.facebook.com/photo.php?pid=5769564&l=df177dcba0&id=718606733

     http://www.facebook.com/photo.php?pid=5767596&l=7db5e76990&id=718606733

    מה שגורם לי לחשוב שאולי אנשי המערכת הכלואים שם, מנסים לרמוז לנו משהו על אמינותו הכללית של העיתון.

  2. אולי זה מצער, אבל למיטב ידיעתי אין שום חוק שמחייב עיתונאים (או פרסומאים) לומר אמת. בוא נגיד שאם כבר להתלונן על בעיות אתיות של ישראל היום, איכשהו יותר מטריד אותי עניין היותם שופר של בנימין נתניהו. זה כבר נוגע ללב של העיתונאות – לתת סיקור מלא ומדויק של העובדות. נתוני תפוצה הם לא חדשות. הם חשובים לבעלי העיתונים ולפמפרסמים, לא ישירות לציבור.

  3. בשורה התחתונה, 39% גדול מ-37%.
    הנתון העצוב ביותר הוא ה-5.8% של הארץ…
     

    • לא נכנסתי לנושא הנתונים הגולמיים בכלל, כי זה לא קשור לתועבה של הגרף הזה. אני אישית מתפלא שלקח להם כ"כ הרבה זמן לעקוף את ידיעות, לאור העובדה שהוא מחולק חינם. החלוקה חינם גם הופכת את מתודולוגיית חישוב התפוצה למעניינת, וככל הנראה מאד ספקולטיבית.

  4. האמת שלא הצלחתי אפילו להבין מה הנותנים מיצגים.
    מה פירוש האחוזים? זה לא מתוך כלל התפוצה בשוק כי אין 100 אחוז שם. האם זה גידול ביחס לעצמם? אז מה מיצגים הנתונים ההתחלתיים? האם הם גם אחוזים? אילו אחוזים?

    יש לי בעיה עם אינפוגרפיקות כאלו, גם אם הנתונים מוצגים בצורה אמינה. אני פשוט לא מבין אותם. 

    • יובל: יש מקרים, כמו כאן, שהנתונים הגולמיים פשוט מורכבים ופונים לקוראים מקצועיים. אבל במקרה שלנו כאן, אני מאמין שיש נסיון מכוון לטשטש. לא ברור מה המספרים האלה מייצגים. כמו בתגובה שלי לריצ'רד – מה זה תפוצה? מתוך כמה? כמה זה במספרים? מול איזו אוכלוסיה? איך מודדים? מה זה משנה. העיקר שאפשר לשים חץ כלפי מעלה.

  5. הייתכן שהעיוות נובע מעצלנות גרידא? המעצב/ת הגרפי היה צריך לבנות את הגרף, לא היה לו כוח או הכישורים ליצור את הגרף באמצעות תוכנה, אז הוא החליט לצייר אותו. יש מצב?

    • אני בספק רב אם זה המצב. דבר ראשון, לא מדובר (אני מאמין) במעצב גרפי אקראי שנתפס במסדרון והוטל עליו לייצר את הגרף. אני לא לגמרי יודע מה קורה במערכת של ישראל היום, אבל במערכת של עיתונים אחרים יש מחלקת אינפוגרפיקה יעודית.
      מעבר לכך, ההטיות כאן הן עקביות מדי ובוטות מדי. אותן נקודות-מידע על הקו של ישראל היום בעקביות גבוהות יותר מאותן נקודות-מידע על הקו של ידיעות אחרונות. הקו של הארץ בעקביות נמוך ממה שאמור להיות. ושיא השיאים, הירידה בחשיפה ישראל היום ע"פ הנתונים שמתורגמת לעליה ע"פ הגרף, כאן כבר אני לא יכול להניח עצלנות או רשלנות, כאן זה שקר נטו.

  6. פינגבאק: ביום של הפצצה | שקרים יפים

  7. בדר"כ הבלוג יפה. אבל כאן אתה פשוט טועה:

    השנתות 'קפצו' למטה. די ברור שהכוונה שהמספרים יהיו מול הקווים שעולים בקפיצות של 5 אחוזים.
    אם תמשוך את כל המספרים למעלה (שיקבילו לקווים)- הכל יהיה בסדר. כנראה שזוהי סה"כ בעיה בעיצוב.

    • זה בדיוק מה שהתייחסתי אליו בסעיף #4 בפוסט המקורי. חוששני שהגרף לא עובד, לא משנה לאיזה כיוון נמשוך את השנתות.
      נסתכל על הקו התחתון, של עיתון הארץ. אם השנתות אכן קפצו למטה, הרי שהקו הראשון, שמעל הלוגו של "הארץ", הוא קו 5 האחוז, נכון? אז איך זה שנקודת המידע השניה, שערכה 7%, נמצאת בדיוק על הקו? ואיך זה ש-6.6% (בנקודה החמישית) נמצא באופן ברור מתחת ל-5%?
      אז אולי השנתות קפצו למעלה, והגרף מתחיל מ-5 ואותו קו שעליו דיברנו הוא ב-10%? אז אולי ה-6.6% וה-6.4% מסתדרים, אבל אז יוצא ש-8.1% נמצא מעל ה-10%.

      לא משנה איך נמשוך את זה, זה לא רציף, ולא הגיוני.

  8. פינגבאק: Two Wrongs Don’t Make A Right | שקרים יפים

סגור לתגובות.