מאיזה ציר נתעלם היום? ציר ה-X

לא כל יום אני יכול להגיד שנתקלתי בשני גרפים שונים שהוציאו ממני תגובה פיזית לא רצונית ומלמול של "מה לעזאזל?!". אבל אתמול בהחלט היה יום כזה, בזכות הגרפים ששלחו לי הדס ושי (תודה, הדס ושי!), גרפים שמראים באמת עד כמה נמוך אפשר לרדת עם התעלמות מוחלטת – או, אולי, מכוונת – מאחד המרכיבים הבסיסיים בכל גרף, והוא מערכת הצירים. בפוסט הזה נתמקד בגרף הראשון שמתעלם באלגנטיות מציר ה-X, ובמקביל יתפרסם פוסט נוסף על התעלמות מציר ה-Y.

לפוסט השני: מאיזה ציר נתעלם היום? ציר ה-Y.

עדכון: משרדו של מושל ג'ורג'יה, דרך מנהלת התקשורת שלו קנדיס ברוס, פרסם התנצלות על הגרף שבמידה מסוימת גרועה כמו הטעות עצמה, או לכל הפחות מעידה על כך שלא היתה כאן טעות, אלא הטיה מכוונת שפשוט התפוצצה להם בפרצוף. האם זה יגרום להם, ולאחרים, להמנע בכך בעתיד? לא הייתי שם על זה כסף.

הגרף הזה פורסם באתר של משרד בריאות הציבור של מדינה ג'ורג'יה שבארצות הברית, ובא להציג… משהו שנוגע להיקף ההידבקויות בקורונה במחוזות השונים במדינה:

מה אנחנו רואים כאן, במבט ראשון? גרף די פשוט, ישיר מאד, שמסודר על ציר X של זמן וציר Y שפוי לגמרי, ללא קיצוץ מערכת הצירים. והוא מספר סיפור – כי זה הרי מה שאינפוגרפיקה עושה, לא? – סיפור ברור, ובריא, ויפה של החלמה וצמצום המגיפה.

רגע. האם זה באמת מה שכתוב שם? התעמקות קצרה בתוויות של ציר ה-X מראה לנו סיפור אחר. אחר לגמרי. ושאין שום דרך להצדיק אותו כטעות – בניגוד לכל הגיון אינפוגרפי או אחר, ציר ה-X לא מסודר לפני סדר כרונולוגי. כן, זה נכון. גרף שמציג נתונים על ציר זמן, אבל לא מסודר ע"פ ציר הזמן.

כתמיד, חשוב לחזור לשאלה הבסיסית – למה? למה הציגו לנו ככה את הנתונים? איך קרה שגרף כזה… קרה? וכאן יש כמה אפשרויות. הראשונה היא רשלנות בסיסית – אם הנתונים הוזנו, מראש, בטבלת האקסל (או google sheets, בסדר) שלא בסדר כרונולוגי, ואז הגרף נוצר אוטומטית מהנתונים כפי שהם, אז אולי היה מתקבל תוצר כזה. אולי. אבל זה עוד היה צריך לעבור דרך עיניים של גרפיקאי, של עורך תוכן. מישהו היה אמור לשים לב.

אפשרות נוספת היא פוליטית יותר. ג'ורג'יה היא אחת המדינות הבולטות בסיקור של מאבקי הקורונה בארה"ב, בין השאר בגלל ההתעקשות של הממשל הרפובליקני לחזור לפעילות כלכלית מלאה למרות אזהרות על הגברות ההידבקויות. בהקשר הזה, אפשר להסתכל על הגרף הזה כניסיון להראות מגמת שיפור מדהימה – ממצב של המון נדבקים, הגענו למצב של כמעט כלום. ניצחון! יש trend line ברור של התקדמות!

ישבתי חמש דקות עם MSPaint בשביל לסדר מחדש את העמודות בגרף, וקיבלתי משהו מוזר. הסיפור שהוא מספר הרבה פחות מובהק – אין כאן קו יורד ברור, אלא התחלה שקטה, זינוק, ירידה, ואז עליה מחדש (גל שני?) ואחריו ירידה.

אותם נתונים בדיוק, רק מסודרים ע"פ סדר כרונולוגי. אבל מה שמוזר לי הוא שהימים האחרונים בגרף הם עדיין מאד נמוכים (והם גם היו במיקום הנכון שלהם בגרף המקורי), מה שאומר שעדיין אפשר להסתכל על הגרף כסיפור הצלחה – אבל לא מובהק כמו שהיה קודם. בטח ובטח כשמדובר על שינויים לא קטנים בהפרש של שבועיים בלבד, מה שיכול להוריד את הביטחון של האזרחים בסיפור שמספרים לו.

וזה עוד לפני שדיברנו על התיאור של הגרף, שמתיימר להציג "מס' המקרים לאורך זמן", אבל גם "מס' מקרי המוות והאישפוזים". איפה כל אלה נכנסים לגרף? מה בעצם אומר המספר שאנחנו רואים? ובכן, זה סיפור אחר, ויסופר בפעם אחרת (או שלא).

תגובה 1 בנושא “מאיזה ציר נתעלם היום? ציר ה-X

  1. פינגבאק: מאיזה ציר נתעלם היום? ציר ה-Y | שקרים יפים

סגור לתגובות.