אילוסטרציה, לא אינפוגרפיקה

הפופולריות של האינפוגרפיקה בתקשורת היא, כידוע, הצדקת הקיום של הבלוג הזה. ההתעקשות לתקוע גרפים עקומים ומבלבלים בכתבות היא לחם חוקינו. אבל הפופולריות הזו מגיעה לשיאים שגם לי נראים מגוחכים, ועם הכתבה הזו, הבנתי מה מפריע לי במקרים רבים. הכתבה, בפני עצמה, מעניינת וחשובה. אבל בניגוד למה שהכותרת והמאמר טוענים, לא מדובר באינפוגרפיקה כלל.

image

הכתבה מכילה סדרה של טיפים והנחיות לייעול החיפוש בגוגל ושיפור התוצאות, בין אם במנוע החיפוש הכללי או במנוע החיפוש האקדמי, Google Scholar. הטיפים ברובם טובים, חוץ מהחלק מהאחרון, שלא רק שמכיל טיפים שלא קשורים לגוגל (איך לחפש בתוך העמוד, איך לשמור תמונה מסך, שניהם מותאמים למשתמשי מק שגולשים בספארי בלבד). אבל אין כאן נתונים שמוצגים בצורה גרפית. יש פשוט רשימה של טיפים שמלווים באילוסטרציות, שמבהירות ומבארות את ההסבר.

עכשיו, אפשר להתווכח, אולי, על ההגדרה של אינפוגרפיקה. אפשר להגיד שכל שימוש בגרפיקה להעברת מידע היא אינפוגרפיקה. אני חושב שהגדרה כזו היא רחבה מדי, ומרוב כוללניות מעקרת את המונח ממשמעות. נאמר, אם כך, אינפוגרפיקה היא דרך להעביר נתונים – נתונים טבלאיים, נתונים מספריים, נתונים סטטיסטים או נתונים אחרים – בעוד שימושים גרפיים אחרים שמלווים או מחליפים טקסט הם אילוסטרציות.

תגובה 1 בנושא “אילוסטרציה, לא אינפוגרפיקה

  1. ובהקשר זה: http://eagereyes.org/blog/2011/the-many-names-of-visualization

    אנחנו כמובן יכולים להגדיר את המונח אינפוגרפיקה לצרכי הבלוג איך שנרצה, אבל לדעתי ההגדרה שלך יותר צרה מהמקובל. לראייה, ויקיפדיה (http://en.wikipedia.org/wiki/Information_graphics).

    עוד לראייה, המילה אינפוגרפיקה נגזרת מ"אינפורמציה", הווה אומר מידע. אם רוצים לייחד מונח לגרפיקות העוסקות בנתונים, אולי המונח data viz/vis מתאים יותר.

סגור לתגובות.